هر سوالی دارید:

تلفن تماس 02166578184

آدرس ایمیل irnetcom@gmail.com

شبکه های اجتماعی:
بررسی تاریخچه زبان یونانی
که در: مقالات آموزشی

زبان یونانی قدمتی به درازای فلسفه دارد؛ فلسفه ای که انسان را به شناخت جهانی که در آن زندگی می کنیم رهنمون می شد. سقراط، فیلسوف یونان باستان گفته است :”دانش واقعی در دانستن آن است که هیچ چیز نمی دانیم”. فلاسفه یونان باستان به خردمندی شهره اند.

آنها افکار سیاسی و اجتماعی جامعی داشتند. و درک آنها از زندگی خارق العاده بود. حتی امروز بسیاری سخنرانی های خود را با نقل قولی معروف ارسطو آغاز می كنند و شنوندگان معتقدند كه سخنران حتما فردی دانشمند است. اما نقل قول هایی که امروز می بینیم برای ما به انگلیسی ترجمه شده است.

در اصل ، این متفکران بزرگ آنها را به زبان یونانی می گفتند و می نوشتند. می دانیم که تمدن یونان یکی از قدیمی ترین تمدن های جهان است. با این حال ، هیچگاه درباره اینکه “زبان یونانی چند ساله” صحبت نمی کنیم. در این مقاله، ما می خواهیم تاریخچه زبان یونانی را مرور کنیم.

تاریخچه زبان یونانی

بنا گفته سایت ویکی پدیا، یونانی یک زبان باستانی است. این زبان در حدود هزاره سوم قبل از میلاد در شبه جزیره بالکان صحبت می شد. برخی از آثار بجامانده حاکی از حضور حتی قدیمی تر این زبان در منطقه است.

از آنجا که سوابق مکتوب آن به سالهای ۱۴۵۰ و ۱۳۵۰ قبل از میلاد مسیح باز می گردد، از زبان یونانی به عنوان قدیمی ترین زبان زنده ثبت شده دنیا یاد می شود. یونانی به زبانهای خانواده هند و اروپایی تعلق دارد. این زبان عامه پسند که به دوره های مختلف تقسیم شده، مورد تحقیق زبانشناسان بی شماری قرار گرفته است.

زبان یونانی اولیه

احتمالاً آخرین جدّ اعلای زبان یونانی با ورود مهاجران هلنی پایان یافت. آنها در عصر نوسنگی یا برنز وارد منطقه شدند.

یونانی مایکنی

زبان گفتاری تمدن مایکنایی که در حدود ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد بر روی لوح سفالی نوشته شده است.

یونانی کهن

شاید شکل مشهورتر زبان یونانی کهن مربوط به دوره باستانی و کلاسیک تمدن یونان باشد. این زبان در سرتاسر امپراتوری روم به طور گسترده ای مورد استفاده قرار گرفت. در قرون وسطی شاهد یک مرحله توقف زبان یونانی کهن هستیم. با این حال، با مهاجرت یونانیان به اروپا، بار دیگر این زبان احیا شد.

یونانی کوین

مشخص شده است که یونانی کوین اولین نسخه از گویش زبان یونانی فعلی است. این گویش که تلفیقی از زبان آتیک و یونیایی است گویشی رایج در مدیترانه شرقی بود. در دوره هلنیستی، گویش یونانی کوین از مصر تا هند صحبت می شد. اما، هنگامی که رومیان یونان را فتح کردند، زبان جداگانه دیگری به منطقه وارد شد. این زبان که ترکیبی از لاتین و یونانی بود به زبان رسمی امپراتوری روم تبدیل شد.

زبان یونانی قرون وسطا

دوره یونانی قرون وسطی که به آن یونانی بیزانس نیز گفته می شود به قول مورّخان بیشتر شاهد تظاهراشکال مکتوب بجامانده از یونانی کواین است. همه آن ترکیب های نوشتاری عامیانه، و سبک های دیگر نوشتاری به شکل گیری زبان یونانی جدید کمک کردند.

هلنی جدید یا یونانی جدید

دوره مدرن زبان یونانی را می توان در دوران بیزانس، احتمالاً در حدود قرن یازدهم ، جستجو کرد. یونانیان جدید از این شکل مدرن استفاده کرده و چندین گویش از آن را نیز تشکیل داده اند.

زبان یونانی امروز

امروزه یونانی زبان رسمی یونان و قبرس است. از آنجا که یونان و قبرس هر دو عضو اتحادیه اروپا هستند ، این زبان نیز یکی از ۲۴ زبان رسمی اتحادیه اروپا است. زبان یونانی در بسیاری از کشورها از جمله ایتالیا، ارمنستان، رومانی و اوکراین زبان اقلیت است.

زبان یونانی چند ساله است؟

خوب، باید گفت ۳۰۰۰ سال. به خاطر همین هم هست که در فهرست قدیمی ترین زبانهای جهان قرار دارد. یونانی در بسیاری از کشورها از جمله ایتالیا، ارمنستان، رومانی و اوکراین زبان اقلیت است.

نوشته های یونانی در زبان های کلاسیک یافت می شود و هنوز هم در بسیاری از کلمات قرضی انگلیسی خود را نشان می دهد. برخلاف زبانهای عبری که امروزه فقط بعنوان یک زبان مذهبی مورد استفاده قرار می گیرد، زبام یونانی یک زبان رسمی است که بومی میلیون ها نفر است که به آن سخن می گویند.

بسیاری از کلمات انگلیسی ریشه لاتین یا یونانی دارند. کلماتی مانند تلفن و تلویزیون ریشه در متون یونانی دارند. حتی کلمه فیزیک که از لاتین آمده از ریشه های یونانی نشات گرفته است.

بسیاری از اصطلاحات، پیشوندها و پسوندهای علمی که امروزه در زبان انگلیسی استفاده می شود از متون و اصطلاحات یونانی ناشی شده است. نام بیماری هایی مانند کارسینوما و ملانوما، عناصر شیمیایی و کاربردهای مختلف آنها ریشه هایی دارند که در نتیجه همجوشی متون لاتین و یونانی بوجود آمده اند.

الفبای زبان یونانی

مصوّت های کلاسیک یونانی مانند آلفا ، بتا و گاما همه در اولین نگاشرش های حروف الفبای یونانی وجود داشته اند. اما امگا در این میان حضور نداشت.

قدیمی ترین زبان های جهان کدامند؟

جالب است بدانید که در ابتدا ، انسان از حرکات و اصوات به عنوان روش اصلی ارتباط استفاده می کرد. اما بعد زبان بوجود آمد. برخی معتقدند که علت بوجود آمدن زبان حفاظت از وصیّت ها بوده است و برخی دیگر مُصِر برآنند که هدف از ایجاد زبان انتقال دانش به نسل های بعدی بوده است.

[vc_row css=”%7B%22default%22%3A%7B%22border-radius%22%3A%2220px%22%7D%7D”][vc_column css=”%7B%22default%22%3A%7B%22background-color%22%3A%22%23f5f5f5%22%2C%22border-style%22%3A%22solid%22%2C%22border-radius%22%3A%2220px%22%7D%7D”][vc_column_text]همچنین بخوانید :
آشنایی با قدیمی ترین زبان دنیا[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

با این وجود ، مورخان و زبان شناسان اتفاق نظر دارند که سن یک زبان را می توان در کتاب مقدس آنها جستجو کرد. قدمت زبان های کتب مقدس به ۱۰ هزار سال پیش باز می گردد.

از آنجا که دهها زبان وجود دارد که کتب مقدس را با هزاران سال قدمت نوشته اند، می توان همه آنها را قدیمی ترین زبانهای دنیا دانست.

۱- تامیلی

تامیلی قدیمی ترین زبان زنده جهان است. این زبان بیش از ۵۰۰۰ سال قدمت دارد. هفتاد میلیون نفر به زبان تامیلی صحبت می کنند.  و این زبان دراویدی، زبان رسمی هند، سریلانکا و سنگاپور است.

۲- سانسکریت

این زبان به عنوان قدیمی ترین زبان جهان شناخته می شود و قدمت آن به قرن ۶ قبل از میلاد مسیح باز می گردد. این زبان برای میلیون ها نفر مقدس است زیرا متون بودایی ، جینیسم و هندوئیسم آن از دوران باستان پیدا شده است.

۳- زبان قبطی در مصر

تمدن مصر از کهن ترین تمدن های دنیاست، و قبطی تا اواخر قرن هفدهم به عنوان یک زبان اصلی در مصر باقی ماند. پس از حمله مسلمانان، عربی مصری جایگزین آن شد. سوابق مکتوب قبطی به ۳۴۰۰ سال قبل از میلاد برمی گردد.

۴- عبری

امروزه مردم از این زبان برای خال کوبی استفاده می کنند اما این زبان سه هزار ساله قدمت دارد. عبری در قرن چهارم قبل از میلاد کاربرد عمومی و عادی خود را از دست داد. امروزه زبان عبری در اسرائیل زبان رسمی است که البته تفاوت آن با نسخه کتاب مقدس تورات بسیار زیاد است.

۵- باسکی

این زبان اروپایی ۲۲۰۰ سال قدمت دارد. این زبان مدتها قبل از ورود زبانهای رومانیایی در منطقه رواج داشت. باسکی هنوز در فرانسه و اسپانیا صحبت می شود.

۶- لیتوانیایی

لیتوانیایی گروه قابل توجهی از زبانهای هند و اروپایی است زیرا زبانهایی مانند آلمانی، ایتالیایی و انگلیسی از آن بیرون آمده اند. این زبان ۵۰۰۰ سال قدمت دارد و زبان رسمی جمهوری لیتوانی و اتحادیه اروپا است.

۷- فارسی

فارسی زبان رایج درایران امروز، افغانستان و تاجیکستان است. این زبان همچنین زبان رسمی امپراتوری پارس بود. پارسی مدرن در قرن هشتم میلادی اهمیت بسیاری یافت.

۸- گالیایی ایرلندی

گالیایی ایرلندی ۱۵۰۰ سال قدمت دارد و ریشه آن زبان سلتیک و متعلق به عصر برنز است. قدیمی ترین متون مقدس این زبان در قرون پنجم و ششم میلادی یافت شده است.

۹- زبان چینی

در صحبت از زبان چینی باید گفت این زبان ۶۰۰۰ سال قدمت دارد. این زبان چینی-تبتی حدود ۳۰۰۰ حرف دارد که درک آن را بسیار دشوار می کند. با این حال، برای درک ساده و آسانتر آن، یک نسخه ساده شده از زبان چینی (simplified Chinese) در سال ۱۹۵۶ معرفی شد.

۱۰- عربی

قران به زبان عربی نوشنه شده است و بنابراین یک زبان مقدس بشمار می رود. زبانهای دیگر مانند اردو و مالایی از عربی نشأت گرفته اند. حتی زبان انگلیسی نیز تعداد زیادی کلمات قرضی از زبان عربی وام گرفته است. گویش های بسیار گوناگونی از زبان عربی وجود دارد.

همچنین بخوانید: مهمترین زبانهای جهان در قرن بیست و یکم کدام اند؟

نتیجه گیری

خوب به انتهای این مقاله رسیدیم. زبانها وسیله ارتباط انسانها با یکدیگرند و ما باید آنها را گرامی بداریم.  خدمات ترجمه نقش سهم خود را در از میان برداشتن موانع ارتباط بین انسانها ایفا می کنند. اگر به ترجمه زبان یونانی نیاز دارید ما برای همین کار  اینجا هستیم و می توانیم تمام نیازهای ترجمه شما را با مقرون به صرفه ترین قیمت تأمین کنیم. ما نسبت به تحویل دادن یک ترجمه عالی به شما متعهدیم و بالاتر از همه چیز، برای مشتریانمان ارزش قائلیم.

ترجمه متون انگلیسی در شبکه ایرنتکام

در صورتیکه قصد ترجمه مقاله خود را بصورت حرفه ای دارید لطفا با ما تماس بگیرید. از سایر خدمات ایرنتکام می توان به: ویرایش مقاله نیتیو ، ترجمه مقاله ، ترجمه کتاب ، پارافریز و … اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چگونه می توانیم به شما کمک کنیم؟

آیا باید ایده های خود را برای یک پروژه یا کمپین دیجیتالی آینده مطرح کنید؟ به دنبال متحول کردن کسب و کار خود با اجرای بازاریابی دیجیتال بالقوه کامل هستید؟

برای هرگونه سوال شغلی، لطفاً از صفحه مشاغل ما اینجا دیدن کنید.
 








    چه خدماتی می توانیم به شما ارائه دهیم؟