هر گونه سوالی دارید:

تلفن رایگان 02166578184

به iirnetcom@gmail.com

ایمیل بزنید!
که در: مقالات آموزشی

ترجمه مقالات روانشناسی و جلوگیری از مشکلات رایج در فرآیند ترجمه

ترجمه مقالات روانشناسی (Translation of Psychology Articles) مقدمات و مراحلی دارد که بدون رعایت آنها ترجمه روان و سلیس مقالات روانشناسی بدست نمی آید. بیایید به برخی از مراحل اصلی توصیه‌شده توسط دانشگاه مینه‌سوتا برای مترجمان روانشناسی نگاهی بیندازیم تا از صحت ترجمه‌‌ی مقالات، آزمون‌ها و پرسشنامه‌های روانشناسی اطمینان حاصل کنیم.

این موضوعات و مراحل، بخصوص برای محققانی که می‌خواهند مقالات روانشناسی نگارش شده توسط خودشان را چاپ و منتشر کنند، اهمیتی دوچندان می یابد.

مراحل ترجمه مقالات روانشناسی

  • مرحله‌ی اول: حداقل باید دو مترجم برای فرایند ترجمه و بررسی ترجمه وجود داشته باشد که باید به زبان‌های مبدا و مقصد مسلط باشند و همچنین از دانش علمی معتبر روانشناسی برخوردار باشند. توجه داشته باشید که حداقل یکی از این مترجمان، باید از فرهنگ یا کشور زبان مقصد باشد.
  • مرحله دوم: هر دو مترجم باید متن را به‌طور جداگانه ترجمه کنند و سپس ترجمه‌های خود را با یکدیگر مقایسه کنند و اگر در ترجمه‌ها تفاوتی وجود داشت، در رابطه با آن تفاوت‌ها مذاکره کنند.
  • مرحله سوم: توسعه و بهبود با ترجمه مجدد. در این مرحله، شخص سوم متن را به انگلیسی ترجمه می‌کند و سپس این ترجمه با متن اصلی مقایسه می‌شود. هرگونه تفاوت در ترجمه باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

وفادارترین مترجمان در زمینه ترجمه مقالات روانشناسی، کسانی هستند که درک بالایی از فرهنگ زبان مقصد و از خود دارند. آگاهی از خود (Self-understanding)، یعنی آگاهی مترجم از عوامل ذهنی روانشناختی که در ترجمه تأثیرگذار است. می‌توان گفت که ترجمه مقالات روانشناسی پُلی است برای انتقال اطلاعات بین دو فرهنگ. مترجمان روانشناسی بین دو نسخه متفاوت از واقعیت و دو مرجع متفاوت، تعامل برقرار می کنند.

درک یک زبان به درستی، مستلزم درک فرهنگ آن زبان است؛ بنابراین بهترین مترجمان کسانی هستند که درک درستی از فرهنگ مبدا و مقصد داشته باشند. با این حال، درک کردن، یک فرایند روانشناختی ذهنی است و کلید دقت در ترجمه، روانشناسی و خودآگاهی مترجم است.

نظریه‌های روانشناسی همگی از زبان و فرهنگ غرب نشأت گرفته‌اند. این واقعیت، برای مترجم متون دانشگاهی که در روانشناسی تخصص دارد، مسئله‌ای بدیهی و مشهود است زیرا زبان، محصول فرهنگ و انعکاس دهنده‌ی ایده‌ها و برداشت‌های فرهنگ از واقعیت است. بنابراین جای تعجب نیست که روانشناسی معاصر، حقایق غیر انگلیسی زبان و فرهنگ‌های غیر غربی (که کلمات، اصطلاحات و مفاهیم روانشناختی آن‌ها نامتعارف و یا حتی ناشناخته است) را منعکس نکند. این مباحث زمانی اهمیت پیدا می‌کنند که محققان روانشناسی، متوجه ترجمه مقالات روانشناسی خود می‌شوند. توجه داشته باشید که پژوهش ما در مورد روانشناسی روانکاوی نیست، بلکه در مورد روانشناسی به‌عنوان یک زمینه علمی-تجربی است که بیشتر نظریه‌هایش از آلمان و فرانسه می‌آید.

ابزارهای ترجمه مقالات روانشناسی

اگر زبان انگلیسی، زبان اصلی روانشناسی معاصر است بنابراین چه ابزارهایی برای ترجمه مقالات روانشناسی در دسترس است؟

برای پاسخ به این سوال باید به بررسی برخی از اصلی‌ترین ابزارهای امروزی روانشناسان بپردازیم:

متخصصان بهداشت در سراسر جهان از راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM) استفاده می‌کنند. DSM راهنمای معتبری است که توسط انجمن روانپزشکی آمریکا (APA) منتشر شده است. APA برجسته‌ترین سازمان روانپزشکی در جهان است که بیش از 100 کشور جهان آن را پذیرفته‌اند. علاوه بر این، راهنمای سبک APA تقریباً در همه مجلات مهم علوم اجتماعی به‌عنوان راهنمایی معتبر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مباحث میان فرهنگی در ترجمه مقالات روانشناسی

دکتر Loreta Ulvydiene در مقاله‌ی “روانشناسی ترجمه در تعاملات میان فرهنگی”، توضیح می‌دهد که ترجمه روانشناسی فقط یک مسئله بین متنی (inter-textual) نیست، بلکه یک چالش بین فرهنگی و یک فعالیت اجتماعی نیز هست. این مسئله را باید در نظر داشته باشید که اگر این صحت داشته باشد که انگلیسی‌زبانان، هدایت‌کنندگان فرهنگ غربی روانشناسی معاصر هستند، بنابراین روانشناسی موجود، ایده‌ها و برداشت‌های فرهنگ غربی از واقعیت است که در فرهنگ‌های غیر انگلیسی زبان و غیر غربی تأثیر می‌گذارد.

ایجاد اعتدال میان “احترام و حفظ متن مبدا” و “انطباق مطالب به زبان مقصد” در تلاش برای شناخت و احترام به موضوعات میان فرهنگی، چالشی است که در حقیقت مترجمان در ترجمه مقاله های روانشناسی با آن رو‌به‌رو هستند. تحقق این امر مستلزم ارتباط نزدیک بین نویسندگان مقالات وپرسشنامه های روانشناسی از یکسو و مترجمان و محققان روانشانسی که با نسخه ترجمه‌شده کار خواهند کرد از سوی دیگر است.

نکات کلیدی در ترجمه مقالات روانشناسی

  • ترجمه مقالات روانشناسی چیزی بیش از ترجمه‌ی کلمات است و مربوط به فرهنگ و برداشت‌هایی از واقعیت است.
  • روانشناسی معاصر عمدتاً از فرهنگ انگلیسی و غربی نشأت گرفته شده است، بنابراین ترجمه مقالات روانشناسی می‌تواند در مورد انتقال مفاهیم ناآشنا یا حتی ناشناخته باشد.
  • مترجمان مقالات روانشناسی باید از سطح بالایی از خودآگاهی و درک عمیق از فرهنگ مبدا و مقصد برخوردار باشند.
  • ترجمه‌های مقالات روانشناسی که بهترین کیفیت را دارند، حاصل تعامل کاری بیش از یک مترجم هستند. به‌طوری که می‌توان اختلافات در ترجمه‌ی دو مترجم اول را در نظر قرار داد و ترجمه‌ی مجدد سوی را با مشاهده تعارضات آنها تنظیم کرد.

ترجمه آزمون‌ها و پرسش‌نامه‌های روانشناختی

بسیاری از روانشناسان و محققان روانشناسی، به مقالات تحقیقاتی و آزمون‌های روانشناسی که در کشورهای انگلیسی زبان و به زبان انگلیسی نوشته شده اند اعتماد دارند. زیرا اغلب روان‌شناسان با مسئله صحت مطالب روانشناسی ترجمه شده از زبانهای دیگر دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، علت اصلی آن است که این مطالب بیشتر در کشورهای انگلیسی زبان مانند ایالات متحده، انگلستان و استرالیا تولید می‌شوند.

این مسئله فقط مربوط به ترجمه مقاله های روانشناسی تحقیقاتی نیست، بلکه ترجمه‌ پرسشنامه‌های روانشناسی را نیز شامل می‌گردد. طبق مطالعات انجام شده، پاسخ‌دهندگان دوزبانه در آزمون‌های روانشناسی (بسته به زبان به‌کار رفته)، به سوالاتِ یکسان پاسخ‌های مختلفی می‌دهند. به همین علت است که برای استفاده از آزمون‌های روانشناسی و تحقیقات در زبان‌ها و فرهنگ‌های دیگر، استانداردهای مختلفی ایجاد شده است.

آنچه می خواهیم در انتهای این بحث کوتاه و مقدماتی راجع به ترجمه مقالات روانشناسی بر آن تاکید کنیم این است که وقتی راجع به یک زمینه عمیقا علمی که در عین حال با یک دنیای انتزاعی یعنی روان انسان سروکار دارد صحبت می کنیم، ترجمه مقالات روانشناسی ، کتابها و پرسشنامه های مطالعات بالینی روانشناسی مربوطه حساسیتی فوق العاده می یاید و مستلزم استفاده از تکنیک های علمی است که مختصرا به آنها اشاره شد.

ایرنتکام اولین سایت خدمات ترجمه از قبیل ترجمه کاتالوگ ، ویرایش نیتیو ، ویرایش مقاله و …. در خدمت شما میباشد. شما میتوانید برای سفارش ترجمه مقاله روانشناسی از فرم زیر استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چگونه می توانیم به شما کمک کنیم؟

آیا باید ایده های خود را برای یک پروژه یا کمپین دیجیتالی آینده مطرح کنید؟ به دنبال متحول کردن کسب و کار خود با اجرای بازاریابی دیجیتال بالقوه کامل هستید؟

برای هرگونه سوال شغلی، لطفاً از صفحه مشاغل ما اینجا دیدن کنید.
 








    چه خدماتی می توانیم به شما ارائه دهیم؟