هر سوالی دارید:

تلفن تماس 02166578184

آدرس ایمیل irnetcom@gmail.com

شبکه های اجتماعی:

چگونه با استرس و تنش تحصیلی مقابله کنیم؟

چگونه با استرس و تنش تحصیلی مقابله کنیم؟
که در: مقالات آموزشی

تنش تحصیلی گاهی اوقت جزئی از وجود دانشجوهای درسخوان (مثل من!) می شود. چون دانشجو که می شوید یک سری تکالیف به قول حقوقی ها بر دوشتان بار می شود؛ به موقع باید سرکلاس ها حاضر شوید، تکلیف های کلاسی را آماده کنید، تند تند یادداشت بردارید، خودتان را برای امتحانات میان ترم آماده کنید.

حالا هم که کرونا آمده، استرس قطع برق بخصوص سرامتحان بر نگرانی های یک دانشجو اضافه شده. این وضعیت وقتی بدتر می شود که کارمند هم باشید و وقتی کمی برای درس خواندن و انجام کارهای کلاسی و آماده سازی برای ارائه (presentation) داشته باشید.

در این حالت معمولا بر اضطراب و نگرانی دانشجو افزوده می شود. لذا شاید چاره را در این ببنید که از خواب خود بزند و به درس هایش برسد. همه اینها شاید به سرعت زندگی عادی را برای دانشجو بهم بزند و دچار وضعیتی بشود که به آن تنش تحصیلی یا استرس آکادمیک گفته می شود.

علائم تنش تحصیلی یا استرس آکادمیک

هر گاه احساس فرسودگی مفرط، فقدان انگیزه برای فعالیت هایتان به یک عنوان یک دانشجو و افت توانایی هایتان شدید، یکی از دلایل آن می تواند دچار شدن به استرس آکادمیک یا تنش تحصیلی باشد، که می‌توان آن را یک واکنش منفی جسمی، ذهنی و احساسی، بخصوص پس از درگیر شدن با پروژه های تحقیق سنگین یا نسبت به تحصیلات بلند مدت و  مداوم دانست.

بطور کلی وضعیتی است مزمن – نه موقت- که از مطالعات مداوم، سالهای تحصیلی طولانی و پروژه های تحقیقاتی سنگین نشات می گیرد.

خستگی شدید و حس انزجار از حاضر شدن در یک کلاس دیگر یا انجام یک تکلیف دیگر از علائم تنش تحصیلی یا استرس آکادمیک هستند که ممکن است علائمی همچون سردرد، بی‌خوابی و افسردگی را به دنبال داشته باشد. پس از تشخیص این علائم در خودتان، زمان آن است که بلافاصله برای پیشگیری از تنش یا استرس تحصیلی اقدام کنید.

ما در اینجا برخی از علائم متداول را که در صورت داشتن استرس یا تنش تحصیلی ممکن است به آنها دچار شوید ذکر می کنیم :

  • با خواب طلانی، حس خستگی و فرسودگی شما برطرف نمی شود.
  • برای حاضر شدن در کلاس های درس و انجام تکالیف درسی در خانه انگیزه ندارید.
  • سعی می کنید هر چیزی را به گردن کسی بیاندازید و به شدت تحریک‌پذیرو پرخاشگر شده اید
  • برای شرکت در بحث‌های کلاسی تمایلی نشان نمی دهید و حوصله رعایت زمان بندی ها را ندارید.
  • اعتماد به نفس خود در رسیدن به اهداف تحصیلی را از دست داده اید
  • اغلب دچار بدن درد و تنش عضلانی می شوید، در فک هایتان احساس گرفتگی می کنید.
  • تمایل به عادات‌ بد مثل پرخوری، شب زنده داری، ناخن جویدن و مانند آنها پیدا کرده اید
  • سر کلاس ها در حال خودتانید و به استاد گوش نمی دهید
  • بی علاقگی به کارهای جمعی و وقت گذرانی با دوستان و حذف اوقات فراغت
  • حس اضطراب و نگرانی بی دلیل

راهکارهای مقابله با تنش تحصیلی

وقتی علائم گفته شده را می خوانید و برخی از آنها را در خود می یابید شاید به این نتیجه برسید که حتما دچار تنش تحصیلی یا استرس آکادمیک هستید، حال آنکه ممکن است اینطور نباشد. یادتان باشد که ما از قید طولانی مدت یاد کردیم.

اما اگر به قطع و یقین پی بردید  که دچار استرس تحصیلی هستید، اولین کاری که باید بکنید این است که:
از یک متخصص بهداشت روان کمک بگیرید. همانطور که برای هر بیماری جسمی درمانی وجود دارد، برای روح و روان انسان نیست پزشکان متخصصی وجود دارند که می توانند کمک زیادی به ما بکنند. پس با نادیده گرفتن  کمک گرفتن اوضاع را بدتر نکنید.

همچنین بخوانید:
چگونه برای موفقیت در مصاحبه دکتری آماده شویم؟  

مدیریت تنش

میزان استرس خود را مدیریت کنید و تغییرات زیادی در خودتان و محیط اطراف ایجاد کنید. زمانی هم برای خود اختصاص دهید و فشار کاری و مطالعاتی را کاهش دهید

ایجاد تغییرات در عادت ها:

  • از شب زنده داری خودداری کنید. هر شب ۷ الی ۹ ساعت بخوابید
  • از خوردن غذا و آب سالم غافل نشوید
  • سعی کنید دوستان زیادی در دانشگاه پیدا کنید.
  • یک چرت کوتاه روزانه عادت خوبی است که باید در خودتان ایجاد کنید.
  • تمام هفته را به مطالعه اختصاص ندهید و وقتی را هم برای اوقات فراغت و تفریح بگذارید.
  • آب و هوا عوض کردن با رفتن به تعطیلات معجزه می کند. در انتهای هر ترم حتما به یک سفر کوتاه بروید.
    مطالعات نشان داده که وقت گذراندن در طبیعت می‌تواند میزان استرس تحصیلی را کاهش دهد بنابراین می‌توانید مقداری از اوقات فراغت خود را در برخی از مناطق سرسبز سپری کنید.
  • در خانه ماندن دردی از شما دوا نمی کند. پس به پیاده‌روی و خرید بروید.
  • نکند کمال همنشین در شما اثر کرده باشد! بررسی کنید و در صورت لزوم از ادامه رابطه با او صرف نظر کنید. شما به همراه و همنشینی با نشاط و سرزنده احتیاج دارید.
  • برای ایجاد انگیزه بیشتر تحصیلی، نقاط قوت خود را بررسی و بارز کنید.
  • یادگیری موثر زبان خارجه مانند زبان انگلیسی یا فرانسه به صرف وقت و تلاش و تمرین نیاز دارد. اما در عین حال می تواند روحیات و انگیزه های جدیدی در شما ایجاد کند.
  • برای مطالعه درس ها استراتژی‌هایی را بکار بگیرید که اثر بخشی آنها به اثبات رسیده‌است.
  • موکول کردن مطالعه درس ها به شب امتحان بدترین کاراست که به نوبه خود می تواند بر ابعاد مشکل شما بیافزاید.
  • سعی کنید از پشتیبانی خانواده‌ کمک بگیرید. اوقاتی که در محیط‌های اجتماعی برای سرگرمی می‌گذرانید، شما را شادتر و قوای ذهنی تان را تقویت می کند.
  • ورزش مورد علاقه تان را دنبال کنید. تحرکی که در نتیجه ورزش متناسب در شما ایجاد می شود خون و مواد غذایی را بهتر به مغزتان می رساند که در نتیجه آن روحیات شما بهتر می شود.
  • انتظارات معقولی از خودتان داشته باشید. توازن و تناسب فعالیت ها بهتر از هر چیز شما را به اهداف معقولی که بر می گزینید می رساند.
  • در هنگام تنش روحی . استرس، کنار گذاشتن تکالیف و پروژه‌های درسی بدترین کار است، بجای کاستن از زمان خوابتان، برنامه ریزی بهتری برای رسیدن به همه کارها داشته باشید.
  • تقویم خود را با کارهایی که دوست دارید در طول هفته انجام دهید پر کنید؛ همه تفریحات را برای آخر هفته نگذارید. با این کار برای شروع روزهای دانشگاه انگیزه بیشتری پیدا می‌کنید و حضور یافتن در کلاس دیگر کار دشواری نخواهد بود.
  • تعادل کار و زندگی برای دانشجویان بسیار مهم است. هیچکدام را فدای دیگری نکنید. اختصاص دادن زمان کافی و معقول برای مطالعه درس ها پیش از امتحانات از تمرکز تنش و استرس در ذهن شما جلوگیری می کند. زیرا مطمئن هستید که درس هایتان را خوانده اید و این آرامش خوبی بخصوص در هنگام امتحانات آخر ترم به شما می دهد.
  • کلاس های آموزش مجازی نباید هیچ فرقی با آموزش حضوری برای شما داشته باشد.
    دوره‌های مجازی نیز نیاز به مدیریت زمان دارند. تاخیر یا غیبت در کلاس های آموزش مجازی حتما مشکل استرس و تنش روحی شما را بیشتر می کند. ولی صرف وقت بیش از حد بر روی صفحه کامپیوتر بر اعصاب چشم و مغز شما اثر نامطلوبی بجا می گذارد. پس حتما زمانهای بریک کوتاه برای استراحت خود در نظر بگیرید.

 نتیجه گیری

استرس آکادمیک یا تنش تحصیلی یک بیماری روحی شایع در میان دانشجویان است که بیانگر واکنش‌های منفی عاطفی، جسمی و ذهنی به مطالعات طولانی و پروزه های سنگین تحققاتی می باشد و تظاهر آن در اشکال فرسودگی، ناامیدی، عدم انگیزه و کاهش توانایی در فعالیت‌های دانشگاهی بروز می کند.

استرس تحصیلی با تغییر عادت ها و سبک زندگی کاملا قابل درمان است. قدمی به عقب برگردید و همه موارد زندگی و کارهای دانشگاهیتان را که احتمالا به استرس تحصیلی شما کمک کرده اند پیدا کنید، و سریعا آنها را تغییردهید. مهم تر از همه اینکه حتما از یک متخصص مشاور بهداشت روان کمک بگیرید.

ترجمه مقالات دانشجویی در شبکه ایرنتکام

در صورتیکه نیاز به خدمات حرفه ای : ترجمه مقاله ، پارافریز ، ویرایش نیتیو ، سابمیت مقاله و … را دارید، می توانید از خدمات ما در سایت ایرنتکام استفاده کنید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چگونه می توانیم به شما کمک کنیم؟

آیا باید ایده های خود را برای یک پروژه یا کمپین دیجیتالی آینده مطرح کنید؟ به دنبال متحول کردن کسب و کار خود با اجرای بازاریابی دیجیتال بالقوه کامل هستید؟

برای هرگونه سوال شغلی، لطفاً از صفحه مشاغل ما اینجا دیدن کنید.
 








    چه خدماتی می توانیم به شما ارائه دهیم؟