هر سوالی دارید:

تلفن تماس 02166578184

آدرس ایمیل irnetcom@gmail.com

پروپوزال پژوهشی (دقیقا) چیست؟

نکات کلیدی و آموزش نوشتن پروپوزال تحقیقاتی برای داوطلبان دکتری

که در: مقالات آموزشی
پروپوزال پژوهشی قطعا یکی از اولین دغدغه های دانشجویانی است که به پایان مقطع فوق لیسانس خود نزدیک شده اند و مشغول آماده کردن پایان نامه خود هستند، و قصد دارند برای یک برنامه دکتری اپلای کنند.  اگر در این صفحه هستید، حتما بخاطر این است که مطمئن نیستید پروپوزال تحقیقاتی دقیقاً چیست. خوب، جای درستی آمده اید. چون در این نوشته برآنیم که به این سوال پاسخ دهیم که پروپوزال پژوهشی چیست؟ پس لطفا با ما همراه باشید.
Thursday, August 31, 2017

فهرست مبانی پروپوزال پژوهشی

خدمات ترجمه پروپوزال به انگلیسی
IrNetCom
خدمات ترجمه پروپوزال در موسسه ایرنتکام شامل ترجمه پروپوزال تحقیقاتی در رشته های پزشکی، علوم آزمایشگاهی و علوم مهندسی از فارسی به انگلیسی جهت اخذ پذیرش در دوره های دکتری و فرصت مطالعاتی از دانشگاه های بین المللی می باشد. برای استفاده از خدمات ترجمه پروپوزال پژوهشی، انگیزه نامه تحصیلی و رزومه فارسی به انگلیسی لطفا فرم ثبت سفارش را پر و ارسال کنید.
Thursday, August 31, 2017

ثبت سفارش

تعریف پروپوزال پژوهشی

پروپوزال پژوهشی به بیان ساده، یک سند ساختاریافته و رسمی است که توضیح می‌دهد درباره چه چیزی می خواهید تحقیق کنید (موضوع تحقیق شما)، چرا ارزش تحقیق دارد (توجیه شما) و چگونه برنامه‌ریزی می‌کنید که آن را بررسی کنید (روش شناسی یا متودولوژی شما).

هدف از پروپوزال پژوهشی (به اصطلاح کارکرد آن) متقاعد کردن سرپرست تحقیق (سوپروایزر)، یا کمیته تحقیقات موسسه و دانشگاه است مبنی بر اینکه تحقیقی که انجام آن را در نظر دارید متناسب (با الزامات مقطع تحصیلی شما) و قابل مدیریت می باشد (با توجه به محدودیت‌های زمانی و منابعی که با آن مواجه خواهید شد).

مهمترین کلمه در اینجا “متقاعد کردن” است – به عبارت دیگر، پیشنهاد تحقیق شما که پروپوزال پژوهشی گفته می شود باید ایده تحقیق تان را (برای کسی که باید آن را تصویب کند) جا بیاندازد و او را قانع کند. اگر پروپوزال نتوانست فرد یا کمیته تصویب کننده را (از نظر مناسب بودن و قابل مدیریت بودن) قانع کند، باید آن را بازبینی کرده و دوباره برایشان ارسال کنید.

 این مسئله حتما وقت گرانبهای شما را هدر می دهد یا اینکه در صورت تصویب شدن پس از انجام اصلاحات و طی شدن فرآیند تصویب، شروع تحقیقات شما را به تاخیر می اندازد و بخشی از مدت زمانی را که برای انجام پژوهش در اختیار دارید پیش خورد می کند (که خبر خوبی نیست).

چه چیزهایی باید در پروپوزال پژوهشی گنجانده شود؟

پروپوزال پژوهشی که پیشنهاد می دهید، چه برای نوشتن پایان نامه تان باشد و چه پیشنهاد پژوهشی که برای اخذ پذیرش در دوره دکتری به یک دانشگاه خارجی ارائه می دهید، باید «چه»، «چرا» و «چگونگی اجرا»ی مطالعه پیشنهادی را در بر داشته باشد. حالا هر یک از این ویژگی ها را با جزئیات بیشتری با هم بررسی می کنیم:

پروپوزال پژوهشی شما تحقیق در باره چه چیزی را پیشنهاد می دهد؟

پروپوزال پژوهشی باید به وضوح و بدون هرگونه ابهامی موضوع تحقیق را بیان کند. باید دقیقاً روشن کند که قصد دارید در چه زمینه ای تحقیق کنید. مثال زیر نمونه ای از یک موضوع تحقیق روشن و بدون ابهام است:

بررسی عوامل تاثیرگذار بر احتمال تبلیغ یک برند آرایشی خاص توسط زنان مصرف کننده نسل Y برای همسالان خود: حیطه زنان بریتانیایی.

همانطور که می بینید، این موضوع تحقیقاتی بسیار واضح است. از این عنوان دقیقاً می توانیم موارد زیر را بفهمیم:

  • آنچه در حال بررسی است: عواملی که باعث می شود افراد از یک برند آرایشی خاص حمایت کنند یا از آن طرفداری کنند.
  • چه کسانی را شامل می شود: مصرف کنندگان زن نسل Gen-Y
  • در چه زمینه ای: انگلستان

بنابراین، مطمئن شوید که پروپوزال پژوهشی شما توضیح مفصلی از موضوع تحقیقتان ارائه می دهد. اهداف و مقاصد پژوهشی و حتی در صورت امکان، سؤالات تحقیقی خود را نیز به اختصار بیان کنید (اگرچه این مورد را می توانید در مراحل بعدی بسط بدهید). 

نیازی به گفتن نیست، تا زمانی که موضوع روشنی در ذهن ندارید، نوشتن پروپوزال پژوهشی را شروع نکنید، در غیر این صورت در نهایت دچار ابهام خواهید شد و در نتیجه پیشنهاد تحقیق شما آسیب خواهد دید.

همانطور که قبلاً به آن اشاره کردیم، پیشنهاد صِرف یک موضوع تحقیق برای پروپوزال پژوهشی به اندازه کافی خوب نیست – باید دلیل بکر بودن و اصالت موضوع خود را توجیه کنید. به عبارت دیگر، چه چیزی آن را بی سابقه و منحصر به فرد می کند؟ چه شکافی را در ادبیات کنونی رشته شما پر می کند؟ اگر صرفاً بازخوانی تحقیقات موجود باشد، به احتمال زیاد تأیید نخواهد شد – باید تازه باشد.

اما اصالت به تنهایی کافی نیست. اگر بکر بودن پیشنهاد تحقیقتان را اثبات کردید، تازه باید دلیل اهمیت موضوع پیشنهادی خود را هم که در قالب پیشنهاد پژوهشی ارائه می دهید توجیه کنید. به عبارت دیگر، باید نشان دهید که اگر به اهداف پژوهشی خود دست یابید، چه ارزشی به جهان خواهد افزود؟

به عنوان مثال، اجازه دهید به موضوع تحقیق نمونه ای که قبلاً اشاره کردیم (عوامل مؤثر بر حمایت از یک برند آرایشی خاص) نگاه کنیم. اگر این تحقیق بتواند “عوامل موثر بر حمایت زنان نسل Y از یک برند آرایشی خاص” را کشف کند، این یافته ها برای بازاریابی صنعت آرایشی بسیار مفید و بنابراین دارای ارزش تجاری خواهد بود. این یک توجیه روشن برای تحقیق است.

بنابراین، هنگامی که در حال تهیه پروپوزال پژوهشی خود هستید، به یاد داشته باشید که منحصر به فرد بودن یک موضوع کافی نیست. باید مفید و ارزش آفرین هم باشد – و شما باید این ارزش را در پیشنهاد خود نشان دهید. اگر در تلاش برای یافتن یک موضوع تحقیقی هستید که این ویژگیها را داشته باشد، این ویدیوی آموزشی را تماشا کنید که نحوه یافتن موضوع تحقیق را آموزش می دهد.

اجرای پروژه تحقیق پیشنهادی : چگونه؟

داشتن یک موضوع عالی که اصیل و ارزشمند باشد، خیلی خوب است، اما کافی نیست! چون نمی‌توانید کسی را متقاعد کنید که پروپوزال پژوهشی شما را بدون بحث در باره جنبه های عملی آن تأیید کند – به عبارت دیگر:

  • در عمل چگونه می خواهید تحقیق خود را انجام دهید (روش شناسی یا همان متودولوژی شما چیست)؟
  • آیا روش تحقیق شما با اهداف تحقیق تناسب دارد و سازگار است؟
  • آیا رویکرد شما با توجه به محدودیت هایی که دارید (زمان، پول و غیره) قابل مدیریت است؟

در حالی که تصویب کنندگان عموماً انتظار ندارند که شما در مرحله پیشنهاد یک روش کاملاً منسجم داشته باشید، اما همچنان باید یک نمای کلی سطح بالا از روش تحقیق خود ارائه دهید. در اینجا چند سوال مهم وجود دارد که باید در پروپوزال پژوهشی خود به آنها بپردازید:

  • آیا برای انجام تحقیق، در نظر دارید که یک رویکرد کیفی، کمّی یا ترکیبی از این دو اتخاذ کنید؟
  • چه استراتژی برای نمونه گیری اتخاذ خواهید کرد؟
  • چگونه داده های خود را جمع آوری می کنید (به عنوان مثال، مصاحبه، نظرسنجی، و غیره)؟
  • چگونه داده های خود را تجزیه و تحلیل خواهید کرد (به عنوان مثال، آمار توصیفی و استنباطی، تحلیل محتوا، تحلیل گفتمان، و غیره، و…)؟
  • روش شناسی شما چه محدودیت های بالقوه ای خواهد داشت؟

بنابراین، قبل از شروع به نوشتن پروپوزال پژوهشی، حتماً به جنبه های عملی تحقیق خود فکر کنید و حداقل یک برنامه روش شناختی اولیه داشته باشید. اگر اینها ترسناک به نظر می رسند، ویدیوی زیر مقدمه خوبی برای آشنایی با روش تحقیق و انتخاب های کلیدی است که باید انجام دهید:

چگونه یک پروپوزال پژوهشی را ساختاربندی کنیم؟

اکنون که نکات کلیدی را که باید در یک پروپوزال پژوهشی مورد توجه قرار گیرند، پوشش دادیم، ممکن است از خود بپرسید، “چطوری پروپوزال پژوهشی را ساختاربندی کنم؟”

ساختار و قالب دقیق مورد نیاز برای یک پروپوزال پژوهشی از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر متفاوت است، اما چهار “آیتم اساسی” هستند که معمولاً ساختار یک پروپوزال پژوهشی را تشکیل می دهند:

  1. مقدمه و پیشینه ای غنی برای تحقیق پیشنهادی
  2. بررسی مروری ادبیات پیشین که تحقیقات قبلی انجام شده توسط دیگران را پوشش می دهد.
  3. مروری بر روش تحقیق پیشنهادی
  4. بحث در مورد جنبه های عملی (پلن اجرای پروژه، جدول زمانبندی و غیره)

در ویدیوی زیر هر یک از این چهار بخش را بصورت گام به گام آموزش داده ایم:

مثال ها و نمونه های پروپوزال پژوهشی

در ویدیوی زیر، ما مثال مفصلی از دو پروپوزال پژوهشی موفق (مقطع کارشناسی ارشد و دکترا) و همچنین یک الگوی پروپوزال رایگان را ارائه داده ایم:

نکات کلیدی و منابع اضافی

همانطور که پروپوزال پژوهشی خود را می نویسید، هدف اصلی بسیار مهمی را که در بالا گفته شد به خاطر داشته باشید: متقاعد کردن. پروپوزال پژوهشی شما باید اعضای هیات تصویب دانشگاه را در باره مناسب بودن و امکان سنجی اقناع کند. بنابراین، روی ایجاد یک روایت قانع کننده و اطمینان بخش از پیشنهاد تحقیق خود قویا تمرکز کنید.

در عین حال، به الزامات دانشگاه خود توجه زیادی داشته باشید. با آنکه که ما در این مقاله موارد ضروری را پوشش داده ایم، اما هر موسسه مجموعه ای از انتظارات خود را دارد و ضروری است که این موارد را دنبال کنید تا شانس تایید پروپوزال پژوهشی خود را به حداکثر برسانید.

سوالات متداول در باره نوشتن پروپوزال پژوهشی

بسته به دانشگاه، رشته تحصیلی، و مقطع تحصیلی (کارشناسی ارشد یا دکترا) بسیار متفاوت است- بنابراین همیشه بهتر است قبل از شروع برنامه ریزی برای نوشتن پروپوزال پژوهشی از دانشگاه خود پرس و جو کنید که ویژگی ها و الزامات آن چیست.

یافتن یک موضوع تحقیقاتی خوب فرآیندی است که شامل مراحل متعددی است. ما در این پُست ویدیویی فرآیند ایده پردازی موضوع پروپوزال پژوهشی را پوشش داده یم:

How To Find (And Choose) A Solid Research Topic For A Dissertation Or Thesis

معمولاً در مرحله پیشنهاد تحقیق، نیازی به بررسی جامع ادبیات پیشین (literature review) مرتبط با موضوع پروپوزال پژوهشی ندارید، اما باید نشان دهید که با ادبیات کلیدی مرتبط آشنا و قادر به تحلیل آن هستید.

ما در این لینک روند نگارش مطالعه مروری ادبیات پیشین را توضیح داده ایم.

انتظارات و الزامات مربوط به فرمت ارجاع دهی از موسسه ای به موسسه دیگر متفاوت است. بنابراین، باید این اطلاعات را از دانشگاه و استاد راهنمای خود سوال  کنید.

ما یک پست ویدیویی درباره برخی از رایج‌ترین اشتباهات دانشجویان هنگام نوشتن پروپوزال پژوهشی در سایت داریم که اینجا می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. اگر وقتش را ندارید که این ویدئو را نگاه کنید، در اینجا خلاصه کوتاهی از آن آمده است:

  • موضوع تحقیق بسیار گسترده است (یا عنوان آن به اندازه کافی گویا نیست).
  • اهداف، مقاصد و سؤالات تحقیق همسو نیستند.
  • موضوع تحقیق در پروپوزال پژوهشی به خوبی توجیه نشده است.
  • پایه نظری مطالعه ضعیف است.
  • دیتیل طرح پژوهشی به اندازه کافی گویا نیست.
  • نگارش ضعیف و ارائه نامناسب.
  • ضعیف بودن برنامه ریزی پروژه و مدیریت ریسک های آن.
  • عدم رعایت معیارهای خاص دانشگاه.

به عنوان یک موسسه خدمات زبان تخصصی، موسسه ایرنتکام خدمات ترجمه پروپوزال پژوهشی به انگلیسی تخصصی با کیفیت نیتیو را به داوطلبان دوره های دکتری و کارشناسی ارشد ارائه می دهد.  با این کار اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های معتبر بین المللی مورد علاقه تان تضمین می شود.

برخی از خدمات زبان تخصصی که ما ارائه می دهیم:

اگر این مطلب رو دوست داشتین لطفا در شبکه های اجتماعی به اشتراک بذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روی اینَماد کلیک کنید!

مشاهده نماد اعتماد الکترونیک
Close