هر سوالی دارید:

تلفن تماس 02166578184

آدرس ایمیل irnetcom@gmail.com

شبکه های اجتماعی:

ساختار مقاله علمی چگونه است؟

13 بخش مهم ساختار مقاله علمی که هر محققی باید از آنها آگاهی داشته باشد.

ساختار مقاله علمی چگونه می باشد؟
که در: مقالات آموزشی

مقاله نویسی علمی یکی از مهترین کارهایی است که یک دانشجو باید آن را بلد باشد.  اما برای نوشتن یک مقاله علمی باید ساختار  نوشتن را بلد باشید و رعایت کنید.  ما در این مقاله  بطور کامل درمورد ساختار مقاله علمی صحبت کرده ایم . لطفا تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

ساختار مقاله علمی چگونه است؟

مقالات علمی همگی دارای یک ساختار واحد و معین هستند که در میان آنها مشترک است. هر یک از بخش های ساختار مقاله علمی اطلاعات مشخصی را در بردارد.

اگرچه ساختار مقاله های علمی یکسان است، اما در برخی از مقالات، ممکن است بعضی از بخش ها حذف شوند یا نام دیگری داشته باشند. 

۱۳ بخش مهم ساختار مقاله علمی

ساختار مقاله علمی، معمولا از بخش های زیر تشکیل می شود:

۱- عنوان مقاله (Title)

عنوان مقاله به شما کمک می کند تا دریابید که آیا این مقاله در زمینه مطالعاتی شما مفید خواهد بود یا خیر. عنوان، توصیف های جامع و گسترده ای در زمینه مطالعاتی مقاله، در اختیار خواننده قرار می دهد.

همچنین برخی اوقات، با دیدن عنوان می توان بسیاری از اطلاعات(مواردی که محقق در مقاله به آنها اشاره خواهد کرد) را پیش بینی کرد. معمولا عنوان، دربرگیرنده گونه های مطالعه شده، آزمایشات انجام شده و نتایج حاصل شده می باشد. جهت دانستن اصول ویرایش مقالات علمی اینجا کلیک کنید.

۲- اسامی نویسندگان: (Authors) و موسسه آموزشی آنها

تعیین نویسنده مسئول و ذکر آدرس ایمیل وی یکی از بخش های مهم در ساختار مقاله علمی می باشد.

۳- چکیده (abstract) 

در این بخش باید فشرده ای از بخش های اصلی مقاله (حداکثر ۳۰۰ کلمه) در اختیار خواننده قرار گیرد. چکیده مقاله باید از هدف، روش ها و نتایج مقاله سخن به میان بیاورد و به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گیرد.

به همین دلیل، این بخش از مقاله بسیار پرمخاطب است زیرا افراد زیادی آن را بررسی می کنند. بطور کلی موارد زیر در قسمت چکیده مقاله درج می شود:

  • طرح کلی مسئله (problem statement)
  • ذکر کلی روش شناسی پزوهش (indication of methodology)
  • ذکر یافته های اصلی (main findings)
  • ذکر نتیجه گیری اصلی (principal conclusions)
  • واژگان کلیدی (keywords)

۴- معرفی یا مقدمه مقاله (Introduction) 

این بخش، پیش از ورود به متن اصلی تنظیم می شود و باعث می شود تا خواننده با یک ذهنیت قبلی وارد موضوع اصلی مقاله شود. در قسمت مقدمه موارد زیر باید آورده شود:

  • طرح حوزه پژوهش شامل طرح موضوع مرکزی مقاله، بیان یک فرضیه مشخص برای آزمایشات استفاده شده تعمیم موضوع، مرور مختصر بر ادبیات پیشین در همان زمینه
  • اتخاذ موضع شامل بیان مخالف، یا نشان دادن یک خلاء، طرح سوال.
  • مشخص کردن چارچوب های هدف تحقیق، اعلام پژوهش های انجام شده مقاله، ذکر یافته های اصلی بیان ساختار تحقیق.

۵- مرور ادبیات پیشین (Literature review) 

در این بخش به میزان حداکثر ۵۰۰-۶۰۰ کلمه تاریخچه ای از مطالعات و تحقیقات انجام شده پیشین با رعایت تقدم زمانی ذکر می شود. برای هر مورد باید نام پژوهشگر و همکاران وی که مقاله را راجع به تحقیقاتشان منتشر کرده اند همراه با سال انتشار مقاله آورده شود. مثال: Zhang et al. (1926) (ژنگ و همکاران، ۱۹۲۶).

۶- روش ها و مواد بکار برده شده (Materials and Methods یا Methodology)

در این بخش از ساختار مقاله علمی، پژوهشگران گزارشی از روش های علمی و موادی که در طی تحقیقات بکار برده اند و کمیت های مختلف را ذکر می کنند و خواننده از روش های انجام آزمایشات توسط پژوهشگران آگاه می شود.

۷- یافته های پژوهش (Findings) یا (Results)

این قسمت، مهمترین بخش ساختار مقاله علمی است. بسیاری از اطلاعات مهم در این بخش به صورت جدول یا نمودار بیان می شوند. بطوریکه خواننده می تواند با تجزیه و تحلیل(منطقی و درست) نمودارها و جدول های نشان داده شده، به یک نتیجه بدیهی و منطقی برسد.

۸- بحث (Discussion) 

شامل مروری بر یافته ها، بحث راجع به نتایج، بیان ادعا

۹- محدودیت های تحقیق (Limitations)

در این بخش نویسندگان مقاله موانع کمِی دخیل در انجام آزمایشات یا گرداوری داده ها (محدودیت هایی مثل محیط یا زمان یا دما و یا گروه خاصی از افراد شرکت کننده در تحقیق غیره) که موجبات محدودیت هایی را برای پژوهش انجام شده بوجود آورده اند ذکر می کنند.

۱۰ – پیشنهادات برای تحقیقات بیشتر (Recommendations)

در این بخش، نویسنده پیشنهاداتی را برای ادامه تحقیقات در آینده در همان زمینه برای خود یا دانشمندان دیگر بیان می کند.

۱۱- نتیجه گیری (Conclusions)

در این قسمت، نویسنده داده های خود را تفسیر می کند و رابطه بین مقاله خود و مراجع استفاده شده را بیان می کند. همچنین ارتباط میان نتایج بدست آمده و مراجع مورد استفاده مورد بحث و تحلیل قرار می گیرد.

در این بخش نویسنده باید هرگونه انتقادی را در نظر بگیرد و در نوشته خود به آنها رسیدگی کند(متن نویسنده باید به صورتی باشد که همه انتقادات و ابهامات را رفع کند).

۱۲- تشکر و قدردانی (Acknowledgements)

در بخش تقدیر و تشکر، از نهاد ها و افرادی(علاوه بر نویسندگان) که در این تحقیق همراهی کرده اند؛ تشکر و قدردانی به عمل می آید. این امر سبب می شود تا حامیان تحقیقات انجام شده (برای مثال حامیان مالی و…) مشخص شوند.

همچنین باعث می شود تا خواننده از این موضوع که چه سازمانی در این امر مشارکت داشته است باخبر شود. این بخش هم جز ساختار مقاله علمی محسوب می شود که باید به آن نیز توجه داشته باشید.

۱۳- بیان مستندات(مراجع و منابع مورد استفاده) (References)

در بخش انتهای مقاله، نویسنده از منابع و مراجع مورد استفاده(برای مقاله مورد نظر) سخن به میان می آورد و خواننده با جزئیات تکمیلی در باره مراجع و منابعی که در متن مقاله به آنها ارجاع داده شده پی می برد، و به خواننده کمک می کند تا اگر اطلاعات خواننده در برخی زمینه ها ناقص است، به کتاب مرجع یا مقاله استاد دهی شده در بخش مستندات مراجعه کند.

سخن پایانی

تبعیت از ساختار مقاله علمی که بطور خلاصه در این مقاله به آن پرداختیم باعث می شود تا اولا داوران مجلات علمی که مقاله برای آنها ارسال می شود به نظام مند بودن مقاله پی برده و از همان ابتدا برداشت مثبتی راجع به آن داشته باشند که این خود از عوامل موثر در پذیرش مقاله برای چاپ است.

البته بکار گیری یک سبک نگارشی علمی و حرفه ای در چارچوب خاص رشته مقاله خود صدچندان بر پذیرفته شدن مقاله موثر است. به همین دلیل پژوهشگرانی که خود قادر به نگارش انگلیسی نیتیو نیستند بهتر است نگارش مقاله شان را که زحمات زیادی را برای آن متحمل شده اند به یک موسسه صلاحیت دار زبان تخصصی بسپارند و یا حداقل از خدمات ویرایش نیتیو آن موسسه استفاده کنند. 

پارافریز و ترجمه مقاله در شبکه ایرنتکام

مجموعه ایرنتکام یکی از بزرگترین سایت های ترجمه و خدمات ویرایش است که شما میتوانید جهت دریافت خدمات ترجمه از قبیل ترجمه کاتالوگ ، ترجمه مقاله و … و خدمات ویرایش مقاله از قبیل پارافریز و ویرایش نیتیو و بازنویسی مقاله با ما تماس بگیرید.

همراهان گرامی در صورت رعایت اصول نگارشی ساختار مقاله علمی و همچنین نوشتن مقاله انگلیسی که دراین مقاله گفته شد، سایر خوانندگان نیز سردرگم نمی شوند و انتظارات آنها برای درک و کسب اطلاعات کافی بهتر براورده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چگونه می توانیم به شما کمک کنیم؟

آیا باید ایده های خود را برای یک پروژه یا کمپین دیجیتالی آینده مطرح کنید؟ به دنبال متحول کردن کسب و کار خود با اجرای بازاریابی دیجیتال بالقوه کامل هستید؟

برای هرگونه سوال شغلی، لطفاً از صفحه مشاغل ما اینجا دیدن کنید.
 








    چه خدماتی می توانیم به شما ارائه دهیم؟