هر سوالی دارید:

تلفن تماس 02166578184

آدرس ایمیل irnetcom@gmail.com

شبکه های اجتماعی:

در باره ابزار دقیق چه می دانید؟

آشنایی با مفاهیم اساسی و کاربردهای کلیدی ابزار دقیق

ترجمه تخصصی ابزار دقیق ، ترجمه مقاله isi ابزار دقیق
که در: مقالات آموزشی

ترجمه تخصصی ابزار دقیق

ترجمه تخصصی ابزار دقیق (Instrumentation engineering) بیشتر در تولید کاتالوگ، بروشور و کتابچه های راهنمای کاربری و نگهداری ابزارهای اندازه گیری الکترونیک کاربرد دارد. این مستندات در هنگام فروش لوازم و تجهیزات اندازه گیری به خریداران داده می شود تا یتوانند همراه با ایمنی از دستگاه های خریداری شده استفاده کرده و بخوبی از آنها نگهداری نمایند.

دستگاه های ابزار دقیق با اندازه گیری کمیِّت‌های فیزیکی (فشار، دما، سطح مواد در مخازن و فلو) در مهندسی مکانیک و کنترل آنها سرو کار دارد. بنابر این مترجم برای ترجمه تخصصی ابزار دقیق به انگلیسی، عربی، روسی و غیره باید شخصی دارای تحصیلات دانشگاهی در رشته الکترونیک و تجربه عملی کارگاهی در این رشته باشد تا بتواند کلیه مفاهیم مهندسی ابزار دقیق را به متن ترجمه منتقل نماید.

اهمیت دقت در ترجمه تخصصی ابزار دقیق در تولید بروشورها و مانوال های لوازم و ادوات ابزار دقیق تا حدی است که علاوه بر موضوع ایمنی مصرف کننده، می تواند اعتبار برند شرکت تولید کننده و توزیع کننده را تحت تاثیر قرار دهد.

مهندسی ابزار دقیق یک زیر شاخه مهندسی کنترل محسوب می شود اما نسبت به رشته کنترل جنبه‌های عملی بیشتری دارد. وجود سنسور های الکتریکی در این رشته با مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی مکانیک پیوند نزدیک تری ایجاد می کند؛ موضوعی که لزوم تسلط مترجم بر مفاهیم تخصصی این رشته ها را نیز در ترجمه تخصصی ابزار دقیق ضروری می سازد.

اما حسگر ها (سنسورها) یکی از مباحث کلیدی رشته کنترل را تشکیل می دهند. فعالیت اصلی در گرایش مهندسی ابزار دقیق، طراحی ادوات اندازه گیری و کنترل سیستم های صنعتی است.

سنسورها، ترانسمیتر ها، دستگاه های اندازه گیری، کالیبراسیون و کنترلرها نقش بسیار پر اهمیتی در این گرایش ایفا می کنند. می توان گفت که مهندسی ابزار دقیق ضمن ارتباط بسیار نزدیک با رشته مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی و غیره، استقلال خاص خود را داشته و لاین جداگانه ای به موازات دیگر رشته های مهندسی دارد تا جایی که دستگاه های فعال در این رشته ها عملا بدون ابزار دقیق کارایی ندارند.

به بیان دقیقتر، ترجمه تخصصی ابزار دقیق شامل ترجمه کاتالوگ و بروشور و مانوال های چند زبانه برای کاربری، تعمیرات و نگهداری تجهیزاتی چون گیج های فشار، فلومترها، تمپرانورها و سطح سنج های مخازن می باشد.

“مهمترین بخش مهندسی صنعت جهان، اعم از صنایع پتروشیمی، پالایشگاه، نیروگاه، صنایع فولاد، داروسازی، صنایع بهداشتی و غذایی و … را واحدهای کنترل این مجموعه ها عهده دار می باشند. کنترل پروسه های مختلف در صنایع ، همواره نیازمند ادواتی دقیق میباشند تا بتوان فرایند های مختلف را تحت کنترل در آورد ، به گونه ای می توان گفت واژه کنترل با ابزاردقیق معنی پیدا می کند.”

ابزار دقیق از سه قسمت اساسی زیر تشکیل شده است که عبارتند از :
۱.اندازگیری ۲.کنترل ۳. محرکها (ادوات خروجی)
این سه مجموعه در کنار یکدیگر مکمل سیستمی به نام سیستم های کنترل اتوماتیک می باشند که این سیستم کنترل اتوماتیک وظیفه انجام کنترل فرایندی را در یک مجموعه عملیاتی بر عهده دارد .

۱.اندازه گیرها

قسمت اندازه گیر مقدار واقعی عنصر مورد نظر را اندازه گیری می کند. پارامترهای مختلفی در صنایع برای کنترل اندازه گیری می شود مهمترین پارامترهایی که در صنعت برای کنترل اندازه گیری می شوند عبارتند از :

اندازه گیری فشار                  measurement of the pressure

اندازه گیری جریانات سیالات           measurement of the flow

اندازه گیری درجه حرارت measurement of the temperature

اندازه گیری ارتفاع مایعات             measurement of the level

علاوه بر این پارامترهایی که در بالا ذکر شد عوامل دیگری برای اندازه گیری و کنترل وجود دارند و مهم هستند اما بعلت استفاده محدودتر از این پارامترها فقط به بیان نام آنها اکتفا می شود .
اندازه گیری سرعت ـ اندازه گیری لرزش ـ آشکار سازهای دود و شعله ـ دستگاههای آنالایزرو …

۲. کنترل کننده ها

قسمت دوم ابزار دقیق بخش کنترل می باشد. در ابتدای شروع صنعت که کنترل بصورت امروزی نبود کنترل بوسیله عوامل انسانی انجام می شد. سپس با پیشرفت علم، سیستم کنترل اتوماتیک با بوجود آمدن ادوات نیوماتیکی (بادی) وارد مرحله جدیدی شد. بعد از مدتی با اختراع ترانزیستور استفاده از کارتهای الکترونیکی برای کنترل آغاز شد.

با بوجود آمدن این قطعات کنترلی، استفاده از عوامل انسانی برای کنترل کمتر می شد. در ادامه پیشرفت علم، کامپوترهای صنعتی با نام plc وارد صنعت شدند بوسیله این plc ها واحدها به آسانی کنترل می شدند و تغییرات نیز به آسانی در واحدها انجام می گرفت.
امروزه کنترل کنندهای جدید تری بنام DCS (سیستم کنترل کننده توزیع پذیر) ، FCS و کنترل کننده های فازی وظیفه کنترل را در واحدهای صنعتی بر عهده دارند.

۳. محرکها (ادوات خروجی)

محرکها ادواتی هستند که سیگنال خروجی را از قسمت کنترل کننده می گیرد و متناسب با این سیگنالها عمل می کند. از عمده ادوات خروجی می توان به شیرهای کنترل و الکتروموتورها اشاره کرد. این ادوات با عملکرد خود باعث کنترل پارامترهای اندازه گیری شده در مقدار مطلوب و مورد نظر می شوند. این ادوات گستره تنوع زیادی دارند.

اولین قدم برای کنترل یک فرایند، شناخت و درک دینامیک و رفتارهای آن فرآیند است. برای کنترل یک کمیت باید در هر لحظه اطلاعات دقیقی از آن داشته باشیم. پس باید کمیت مورد نظر را همواره اندازه گیری نماییم. معمولا دستگاه های اندازه گیری از سه بخش حسگر یا سنسور (Sensor) ، مبدل یا ترانسدیوسر (Transducer) ، انتقال دهنده یاترانسمیتر (Transmitter) تشکیل شده اند که گاهی این بخش ها با هم توام میشوند.

  • یک اندازه گیر خوب باید دارای ویژگی های متعددی باشد که برخی را همراه باشرح کوتاهی در زیر می آوریم:
    حوزه ی اندازه گیری (Range): محدوده ای ازدامنه ی تغییرات کمیت مورد اندازه گیری است ، که اندازه گیر قدر به اندازه گیری آن می باشد.
  • صفر اندازه گیری (Zero): معمولا نقطه ی مشخصی را در حوزه یاندازه گیری به عنوان نقطه ی صفر در نظر می گیرند. در نقطه ی صفر، لزوما خروجی اندازه گیر صفر نمی باشد و ممکن است دارای مقدار باشد.
  • انحراف صفر (Zero Drift): اندازه ی خروجی در نقطه ی صفر ممکن است با گذشت زمان یا دیگر عوامل تغییر کند، این پدیده را پدیده ی انحراف صفر می گوییم.
  • حساسیت (Sensitivity): حساسیت یک اندازه گیر عبارت است از تغییرات خروجی اندازه گیر به واحد تغییرات در کمیت مورد اندازه گیری.
  • حد تفکیک (Resolution): حدتفکیک عبارت است از کوچکترین اندازه تغییرات کمیت مورد اندازه گیر ، اندازه گیری شود.
  • پاسخ دهی (Response): در عمل اندازه گیر ها دارای ثابت زمانی و بعضا تاخیر خالص می باشند. ثابت زمانی عنصر اندازه گیر باید از کوچکترین ثابت زمانی موجود در حلقه ی کنترل بسیار کوچکتر باشد.
  • خطی بودن (Linearity): اگرشیب مشخصه ی ورودی-خروجی اندازه گیر ثابت باشد، یک اندازه گیر مطلوب خواهیم داشت. گاهی اوقات بهترین خطی که مشخطه ی اندازه گیر را بیان می کند، به عنوان مشخصه اندازه گیر در نظر گرفته می شود.
  • پسماند (Hysteresis): هیسترزیس نوعی رفتار غیر خطی در اندازه گیرها می باشد که مشخصه ی اندازه گیر در مسیر افزایش ورودی با مشخصه ی اندازه گیر در مسیر کاهش ورودی تفاوت دارد.
  • دقت (Accuracy): تطابق مقدار اندازه گیری شده با مقدار واقعی کمیت مورد اندازه گیری است.
  • تکرار پذیری (Repeatability): تکرار پذیری در اندازه گیر ها ویژگی مهمی است و به معنی نتیجه ی یکسان در اندازه گیری یک کمیت در شرایط ثابت است.”

همینطور که ملاحظه می کنید، پارامترهای بسیار زیادی در عملکرد سیستم های اندازه گیری و ابزار دقیق دخالت دارند و از اینرو ترجمه تخصصی ابزار دقیق نیازمند دانش وسیع و تخصص تئوری و علمی در زمینه مهندسی ابزار دقیق می باسد.

ترجمه تخصصی ابزار دقیق در شبکه ایرنتکام

سایت ترجمه ایرنتکام بعنوان بنیانگذار و اولین مرکز ترجمه تخصصی در ایران، ضمن ارائه خدمات با قیمت مناسب، کیفیت یکتای ترجمه تخصصی و زیر مجموعه آن را تضمین می کند و کلیه خدمات از ضمانت مادام العمر برخوردارند. پشتیبانی بی همتای سایت ترجمه ایرنتکام همواره بصورت ۲۴ ساعته در تمام ایام هفته در کنار شماست.

“برای استفاده از خدمات ترجمه تخصصی ابزار دقیق همچون ترجمه کاتالوگ، بروشور و مانوال های تجهیزات ابزار دقیق هم اکنون می توانید فایل های مورد نظر خود را با ثبت سفارش ترجمه برای ما ارسال نمایید.”

جهت دریافت خدمات ویرایش و ترجمه از قبیل ویرایش مقاله ، ترجمه مقاله ، پارافریز مقاله ، ویرایش نیتیو و … با ما در ایرنتکام تماس بگیرید.

برای پاسخگویی به هرگونه سوالات شما آماده ابم. با ما تماس بگیرید. تلفن تماس :

۰۲۱۶۶۵۷۸۱۸۴

*منابع: مطالب داخل گیومه ها به نقل از شرکت پتروکاسپین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چگونه می توانیم به شما کمک کنیم؟

آیا باید ایده های خود را برای یک پروژه یا کمپین دیجیتالی آینده مطرح کنید؟ به دنبال متحول کردن کسب و کار خود با اجرای بازاریابی دیجیتال بالقوه کامل هستید؟

برای هرگونه سوال شغلی، لطفاً از صفحه مشاغل ما اینجا دیدن کنید.
 








    چه خدماتی می توانیم به شما ارائه دهیم؟