هر گونه سوالی دارید:

تلفن رایگان 02166578184

به iirnetcom@gmail.com

ایمیل بزنید!

بررسی تاثیر نرم افزارهای آموزشی بر میزان یادگیری مهارتهای چهارگانه زبان انگلیسی

نرم افزارهای آموزشی - نرم افزارهای آموزش زبان
که در: مقالات آموزشی

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر نرم افزارهای  آموزشی Tell me more و Learn To Speak English برمیزان یادگیری مهارت های چهارگانه زبان انگلیسی زبان آموزان پسر مقطع سنی 12 -10  درآموزشگاههای شهرستان قائمشهر می باشد. این تحقیق بر اساس هدف کاربردی و روش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل می باشد.

جامعـه آماری شامل زبان آموزان پسر مقطع سنی 12 -10 سال  در سال تحصیلی92-1391 می باشد. روش نمونه گیری تصادفی ساده بود که از تعداد کل زبان آموزان پسر مقطع سنی 10 -12 (675 نفر)، 80 نفر در دوگروه آزمایش وکنترل گمارده شدند. از میان 45 کلاس، دو کلاس 20 نفره به عنوان گروه کنترل و  دو کلاس 20 نفره به عنوان گروه آزمایش انتخاب شدند.

ابزار های جمع آوری اطلاعات شامل نرم افزار های آموزشی، آزمون100 سئوالی بوده است برای تعیین روایی آزمون از نظرات متخصصین مرتبط و برای پایایی آزمون از روش باز آزمایی و محاسبه ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل نتایج از آمار توصیفی شامل میانگین، انحراف معیار، جداول و نمودار ها و برای بررسی فرضیه ها از نرم افزار  SPSS  استفاده گردید و یافته های پژوهش نشان داد که میان میزان یادگیری مهارت های چهارگانه زبان انگلیسی که در دو گروه چند رسانه ای و سنتی زبان آموزی آموزش دیده اند تفاوت معنی دار وجود دارد. بنابراین پیشنهاد می گردد که در زبان آموزی زبان انگلیسی بهتر است بطور دائم و توأم با برنامه ریزی از نرم افزار های آموزشی با روائی و پایایی معتبر استفاده نمود.

بحث و نتیجه گیری

پژوهش حاضر به منظور ارزیابی تاثیر نرم افزارهای آموزشی بر میزان یادگیری مهارتهای شفاهی زبان انگلیسی زبان آموزان پسر مقطع سنی 10 تا 12 ساله آموزشگاه های زبان انگلیسی شهرستان قائمشهر به عمل آمده است.

بر اساس نتایج این تحقیق روش تدریس با نرم افزارTell me more   روی مهارت های شنیدن و صحبت کردن زبان آموزان پسر مقطع سنی 12-10 شهرستان قائمشهر تاثیر مثبت نسبت به روش سنتی داشته است. تدریس با نرم افزارLearn To Speak English   روی مهارت های شنیدن زبان آموزان پسر مقطع سنی 12-10 شهرستان قائمشهر تاثیر مثبت داشته است. در بین دو نرم افزار یاد شده نرم افزارTell me more   بیشتر  از نرم افزار learn to speak English روی مهارت های زبان انگلیسی تأثیر داشته است.

در ارزیابی فرضیه اول تحقیق تفاوت بین میانگین تغییرات در دو گروه معنی دار گردید. فرض صفر رد و فرض مخالف پذیرفته شد. استنباط گردید که نرم افزارهای آموزشی Tell me more بر میزان یادگیری مهارت شنیداری زبان انگلیسی زبان آموزان پسر مقطع سنی 12-10 شهر قائمشهر تأثیر معنی دار دارد.

در ارزیابی فرضیه دوم تحقیق تفاوت بین میانگین تغییرات در دو گروه معنی دار گردید. فرض صفر رد و فرض مخالف پذیرفته شد. استنباط گردید که نرم افزارهای آموزشی Tell to me more بر میزان یادگیری مهارت صحبت کردن زبان انگلیسی زبان آموزان پسر مقطع سنی 12-10 شهر قائمشهر تأثیر معنی دار دارد.

در ارزیابی فرضیه سوم تحقیق تفاوت بین میانگین تغیرات در دو گروه معنی دار گردید. فرض صفر رد و فرض مخالف پذیرفته شد. استنباط شد که نرم افزارهای آموزشی Learn To Speak English بر میزان یادگیری مهارت شنیدن زبان انگلیسی زبان آموزان پسر مقطع سنی 12-10 شهر قائمشهر تأثیر دارد.

در ارزیابی فرضیه چهارم تحقیق تفاوت بین میانگین تغیرات در دو گروه معنی دار نگردید. فرض صفر پذیرفته شد. استنباط شد نرم افزارهای آموزشی Learn To Speak English بر میزان یادگیری مهارت صحبت کردن زبان انگلیسی زبان آموزان پسر مقطع سنی 12-10 شهر قائمشهر تأثیر معنی دار ندارد.

اینکه نرم افزارهای آموزشی روی قدرت یادگیری مهارت های مختلف تاثیر مثبت دارند را پژوهش­های مختلف تایید کرده اند و یافته های تحقیق حاضر، با پژوهش های شریفی نیک (1390)، زارعی و عوض زاده (1385)، خدام (1392)، قراباغیان (1390)، کلارک (2008) و پست هولم (2006) همسو است.

شریفی نیک (1390) در تحقیق خود با عنوان ” بررسی نرم افزار خط سفید بر یادگیری زبان انگلیسی دانش آموزان دختر پایه اول متوسطه” گزارش کرد که نرم افزار خط سفید باعث ایجاد علاقه و افزایش انگیزش شده و مهارت های عملی در زمینه فنی و حرفه ای، تربیت بدنی و هنر را افزایش داده و باعث درک شناختی بیشتری نسبت به زبان انگلیسی شده است.

برای انجام خدمات پارافریز ، ویرایش نیتیو ، بازنویسی مقاله و … تماس بگیرید.

در همین ارتباط زارعی و عوض زاده (1385) در تحقیقی تحت عنوان “تاثیر چند رسانه ای آموزشی در فرایند یادگیری و یاددهی” گزارش دادند که سیستم چند رسانه ای آموزشی می تواند با به کارگیری عناصر مختلف بر یادگیری، نوعی محیط چند حسی برای یادگیری ایجاد نمایند و با دارا بودن ابزار های تعاملی انگیزش در آموزش را زیادتر کرده و یادداری را پایدارتر کند.

نتایج تحقیق خدام (1392) نیز نقش مثبت نرم افزار شبیه ساز درس کامپیوتر در ارتقاء انگیزش و یادگیری دانش آموزان را نشان داده است. گزارش قراباغیان (1390) در پژوهشی با عنوان” تاثیر استفاده از محیط آموزشی شبیه سازی شده بر انگیزش درونی و یادگیری دانشجویان کارشناسی رشته زمین شناسی دانشگاه بوعلی همدان” حاکی از تاثیرات مثبت استفاده از روش شبیه سازی بر انگیزش درونی و یادگیری دانشجویان در درس زمین شناسی داشته است. کلارک (2008) در پژوهشی که در رابطه با رسانه های جدید و فناوری اطلاعاتی و ارتباطی شامل نرم افزارهای آموزشی بر انگیزش و یادگیری انجام داده است گزارش کرد نرم افزارهای شبیه سازها حتی میزان انگیزش معلمان را همراه با افزایش یادگیری بیشتر می کند.

مطالعات نشان داده است که وقتی نرم‌افزارهای کمک آموزشی به نحو شایسته مورد استفاده قرار گیرند، می‌توانند به گونه‌ای چشمگیر و موثر به بهبود آموزش و افزایش یادگیری کمک کنند. استفاده شایسته از نرم افزار به معلم کارآزموده نیاز دارد.

در این رابطه پست هولم (2006) تحقیقی با عنوان تأثیر استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش در سطح دبیرستان روی معلمان و دانش آموزان در کشور نروژ انجام داده و به این نتایج دست یافت که فناوری اطلاعات و ارتباطات  نقش دبیران را حذف نمی کند، بلکه می تواند هدایت کننده ی بحث های بین دانش آموزان با یکدیگر، و دبیران و دانش آموزان باشد.

به نظر می‌رسد نرم‌افزارهای آموزشی سهم بالایی را در یادگیری دروس برای دانش‌آموزان ایفا می‌کنند.
هر چه محتویات آموزشی و ابزار ارسال اطلاعات با نوع و نحوه یادگیری افراد شبیه‌تر و یکسان‌تر باشد، قدرت یادگیری افراد بالاتر می‌رود.

این پژوهش با محدودیت هایی رو به رو بوده است : محدودیت در تعمیم  یافته ها به جنسیت دیگر (دختران) و سنین متفاوت، افت شرکت کنندگان، عدم رغبت خانواده ها در تشویق زبان آموزان به این روش و وجود نقص در آزمون ها (پیش آزمون و پس آزمون ).

اگرچه نتایج این تحقیق و بسیاری از تحقیقات گذشته نشان داد که روش های نوین تکنولوژی آموزشی در افزایش پیشرفت دانسته ها و کاهش اضطراب ها و افزایش عملکردها تاثیر مثبت و معنی دار دارند، اما استفاده گسترده از این نرم­افزارها هنوز به تحقیقات بیشتر برای بررسی تأثیر مؤلفه هایی مانند نوع درس، مقطع تحصیلی و حتی متغیرهای تعدیل کننده ای مانند جنسیت نیاز است. ممکن است همه معلمان تسلط کافی به آموزش با این نرم افزارها را نداشته باشند که این مهم نیاز به برنامه ریزی آموزش های ضمن خدمت دارد.

باتوجه به یافته های تحقیق پیشنهاد می گردد آموزشگاهها برای یادگیری مهارت های شفاهی زبان انگلیسی از نرم­افزارهای آموزشی Tell me more  و سایر نرم افزارهای مناسب برای تدریس استفاده نمایند.

آیا ترجمه میتواند روشی مناسب برای آموزش زبان انگلیسی در دانشگاهها باشد

امید جعفری  – عضو هیات علمی گروه زبان مجتمع آموزش عالی بم (omid.jafari@bam.ac.ir)

ابراهیم سامانی  – عضو هیات علمی گروه زبان مجتمع آموزش عالی بم

چکیده:

این مقاله قصد دارد بر استفاده از ترجمه در یادگیری و تقویت دانش زبان انگلیسی تاکید داشته باشد. استفاده از ترجمه در یادگیری زبان همراه با دیگر روشهای آموزشی همچون روشهای آموزش خوانش، شنیدن، نوشتن و واژگان بعنوان ابزارهای آموزشی تلقی می گردند.

فعالیتهای مربوط به ترجمه باعث می شوند دانشجویان از دو کانال متفاوت با زبان در ارتباط باشند: زبان اول و زبان دوم. یادگیرندگان زبان بهنگام ترجمه کردن تشویق به شناسایی تفاوتهای ساختاری و لغوی دو زبان و تقویت توانش گرامری و شکل دهی روش ذهنی و فکری خاص خود و تصحیح اشتباهات رایج که ممکن است مغفول و نادیده باقی بمانند می شوند.

اگر یادگیرندگان زبان انگلیسی بدرستی از مهارتهای ترجمه سود ببرند یادگیری آنها به شکل مناسبتری اتفاق می افتد. فعالیتهای ترجمه ای در بعضی موسسات زبان و دانشگاههای ایران استفاده می شوند. این تحقیق مبتنی بر بررسی مباحث تیوریک، تحلیل فعالیتهای صورت گرفته در محیط کلاس و نتایج کسب شده از طریق نظرسنجی است. نتایج این مطالعه نشان می دهد که ترجمه ابزاری مناسب برای آموزش زبان محسوب می گردد و هدف غایی آن افزایش مهارتهای زبانی یادگیرندگان زبان انگلیسی است.

جهت انجام خدمات ترجمه ، از قبیل ترجمه مقاله ، ترجمه کاتالوگ و … تماس بگیرید.

“برای یاری شما در زمینه ترجمه چکیده مقالات فارسی به انگلیسی با قیمت استثنایی آماده ایم!- هر زمان که به خدمات زبانی نیاز داشته باشید، به خاطر داشته باشید که بلافاصله می توانید با ما تماس بگیرید و پروژه های ترجمه کتبی تخصصی یا فنی و یا ترجمه کنفرانس ها و سمینارهای خود را توسط مترجمان شفاهی حرفه ای ما در شبکه IrNetCom به انجام برسانید. کافی است با شماره 09907383500 تماس بگیرید و یا فایل های متون خود را از طریق ثبت سفارش در سایت ایرنتکام برای ما ارسال کنید. ما 24 ساعته در 7 روز هفته و 365 روز سال در دسترس هستیم!.”

نویسندگان:

غلامرضا محمود پور- کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری (نویسنده مسئول) – آدرس ایمیل: gh1352m@yahoo.com

شهربانو نوروزی قرا- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری

محل انتشار:  اولین کنفرانس کشوری روند فعلی وجهت گیری های آینده آموزش زبان انگلیسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چگونه می توانیم به شما کمک کنیم؟

آیا باید ایده های خود را برای یک پروژه یا کمپین دیجیتالی آینده مطرح کنید؟ به دنبال متحول کردن کسب و کار خود با اجرای بازاریابی دیجیتال بالقوه کامل هستید؟

برای هرگونه سوال شغلی، لطفاً از صفحه مشاغل ما اینجا دیدن کنید.
 








    چه خدماتی می توانیم به شما ارائه دهیم؟