هر گونه سوالی دارید:

تلفن رایگان 02166578184

به iirnetcom@gmail.com

ایمیل بزنید!

قدیمی ترین زبان های دنیا کدامند؟

آشنایی با قدیمی ترین زبان های دنیا که بشر هنوز هم با آنها صحبت می کند.

آشنایی با قدیمی ترین زبان های دنیا
که در: آموزش زبان

قدیمی ترین زبان های دنیا

قدیمی ترین زبان های دنیا چه زبانهایی هستند؟ در حال حاضر مردمان به حدود 7000 زبان در سراسر جهان صحبت می کنند. این زبانها به خانواده های زبانی مختلفی تعلق دارند و قدمت آنها به هزاران سال پیش باز می گردد. محققان هنوز در یافتن اینکه قدیمی ترین زبان دنیا کدام زبان است با مشکل مواجه اند. با این حال ، نخستین زبانهای مکتوب به ثبت رسیده، خط میخی است که در بین النهرین کشف شد و قدمت آن به هزاره هشتم قبل از میلاد بر می گردد.

تاریخ نگارش متن سومری یافت شده مربوط به هزاره سوم قبل از میلاد است و برای کتیبه های تدفین تدوین شده است زیرا سومری ها نگران زندگی آخرت خود بودند. مدتهای مدید ، انسان از اصوات و حرکات بدوی به عنوان وسیله ارتباطی خود استفاده می کرد. زبانهای ساختاری که حدود 10000 سال پیش نوشته می شدند در کتب مقدسی دیده می شوند؛ اینها قدیمی ترین زبان های دنیا را تشکیل می دهند.

به گفته زبان شناسان، سن یک زبان باید بر اساس قدمت نخستین متنی که از آن یافت شده و کاربرد آن در زمان حال مشخص شود. از آنجا که بسیاری از زبانها هزاران سال قدمت دارند، تعدادی از زبانها می توانند در فهرست قدیمی ترین زبان های دنیا گنجانده شوند. برخی از آنها قبلاً منقرض شده اند. برخی دیگر هنوز هم برای یک هدف خاص کاریرد دارند، در حالی که سایر زبانها همچنان در حال استفاده هستند، حتی اگر تعداد متکلمان آنها بسیار کاهش یافته باشد.

زبان لاتین

در میان قدیمی ترین زبان های دنیا ، یک نسخه مکتوب باستانی از زبان لاتین به سال 75 قبل از میلاد مربوط می شود. همچنین زبان لاتین کهن را داریم که قبل از آن مورد استفاده قرار می گرفت. فاتحان بسیاری نبردها در جنگهایی که در شبه جزیره ایتالیا انجام می گرفت به زبان لاتین صحبت می کردند. امپراتوری روم تصمیم گرفت که لاتین را به زبان رسمی خود تبدیل کند و آن را به زبان مهمی در آن زمان تبدیل کرد.

زبان لاتین

لاتین سرچشمه تمام زبانهای رمانسی بود – یعنی اسپانیایی، فرانسوی، ایتالیایی، پرتغالی، کاتالان و رومانیایی و انگلیسی و بسیاری از کلماتی که امروزه  در این زبانها بکار برده می شود. زبان لاتین هنوز هم زنده  است؛ زبان رسمی واتیکان و لهستان است و میلیون ها نفر هنوز در حال یادگیری آن هستند، اگرچه این دوره ها بیشتر در کلاس های آموزش عالی به عنوان یک دوره آموزشی درس داده می شود.

زبان ارمنی

از دیگر قدیمی ترین زبان های دنیا ، زبان ارمنی است. ارمنی متعلق به خانواده زبانی هندو اروپایی است. قدیمی ترین متن بازمانده زبان ارمنی ترجمه ای از کتاب مقدس است که در قرن پنجم انجام شده. بر اساس حدیدترین متونی کشف شده، کاربرد این زبان احتمالاً از 450 قبل از میلاد آغاز شده است. ارمنی هنوز هم یک زبان زنده است و تعداد افرادی که زبان اول آنها ارمنی است در حدود 5 میلیون نفر هستند که  در ایران، گرجستان، روسیه و اوکراین زندگی می کنند.

زبان کره ای

زبان کره ای یکی از قدیمی ترین زبان های دنیا محسوب می شود؛ زبانی جدا شده از پیشا- کره ای و کره جنوبی. سپس بیش از پیش به سمت کره ای میانه و کره ای مدرن تبدیل شد. زبان کره ای در دوره سه امپراتوری مورد استفاده قرار می گرفت، که سیلای متحد در میان آنها بیشترین سلطه را داشت.

در این دوره زبان چینی در کره ای نفوذ داشته و نمونه هایی از متون کره ای قدیمی از کاراکتر های چینی استفاده می کردند که در آن زمان در زبان کره ای پذیرفته شده بودند، که رمزگشایی آن را دشوار می کند. زبان کره ای میانه در حدود قرن پانزدهم میلادی به وجود آمد و در آن از الفبای Hangul منحصر به فرد کره ای ابداع شده توسط پادشاه Sejong کبیر و دانشمندانش استفاده شد.

زبان کره ای

کره ای مدرن زبان متمایز تری است که در قرن هفدهم پایه گذاری شد و اکنون در کره جنوبی و کره شمالی و روسیه، قزاقستان، ازبکستان، ژاپن و چین صحبت می شود. کره ای مدرن همچنین در جوامع متعددی در ایالات متحده و سایر نقاط جهان صحبت می شود. این یکی از دلایلی است که خدمات ترجمه کره ای در سطح جهانی تقاضای قابل توجهی دارد.

زبان عبری

نخستین سند مکتوب عبری به هزار سال پیش از میلاد مسیح برمی گردد. این زبان بیش از 3000 سال قدمت دارد، پس طبیع است که در زمزه قدیمی ترین زبان های دنیا قرار داشته باشد. عبری یک زبان سامی کهن است و به عنوان زبان رسمی اسرائیل اعلام شده است. از آنجا که عبری بیشتر برای متون دینی مورد استفاده قرار می گرفت، این زبان برچسب زبان مقدس به خود گرفته است. عبری برای مدتی ناپدید شد (از 200 تا 400 میلادی)، اما دوباره زنده شد تا به زبان نوشتاری و گفتاری یهودیان در سراسر جهان تبدیل شود.

زبان عبری ، قدیمی ترین زبان دنیا

زبان آرامی

زبان آرامی کلمات زیادی به زبان های عربی و عبری و چند زبان دیگر که در فهرست قدیمی ترین زبان های دنیا قرار دارند اهدا کرده است و مبنای آن مبادله اسناد دیپلماتیک میان کشورهای آرامی از قرن دهم قبل از میلاد است که با استفاده از این زبان صورت می گرفت. لهجه های مختلف زبان آرامی مدرن امروزه در چندین کشور از جمله لبنان، اسرائیل، سوریه، ایران، عراق و کشورهای غربی مانند آمریکا، استرالیا ، اروپا و روسیه صحبت می شود. بین 759000 تا 1.000.000 نفر به عنوان اولین زبان خود به زبان آرامی صحبت می کنند.

زبان چینی

اولین نوشته ای که با کاراکترهای چینی پیدا شده مربوط به سال 1250 قبل از میلاد است و همین سبب شده که در زمره قدیمی ترین زبان های دنیا قرار گیرد. بنابراین بیش از 3000 سال قدمت دارد. در حال حاضر ، چینی زبان مادری بیشترین تعداد افرادی است که به این زبان صحبت می کنند. براساس آخرین داده ها، حدود 1.24 بیلیون نفر زبان چینی را به عنوان زبان اول خود در تمام گوناگونی ها و گویش های آن صحبت می کنند که در 37 کشور جهان سکنی دارند.

زبان چینی

چینی کهن، زبانی بود که عموما در بخش اولیه تا میانه سلسله ژو که از قرن یازدهم تا قرن هفتم قبل از میلاد حکمرانی داشت استفاده می شد. شواهدی از متون چینی کهن بر روی آثار باستانی ساخته شده از برنز، در اشعار شوجینگ (کلاسیک تاریخی)، شعر شجینگ (کلاسیک شعر) و بخش هایی از یوجین (“کتاب تحولات” در زمینه پیشگویی چینی) حک شده است.

توسعه زبان چینی هزاران سال و چندین سلسله به طول انجامید. اشکال مختلف چینی در مناطق مختلف چین صحبت می شود. امروز چینی ماندارین  و کانتونی برجسته ترین اَشکال این زبان هستند.

زبان یونانی

اولین مکتوبات یافت شده به زبان یونانی به سال 1450 قبل از میلاد مسیح مربوط می شود. حدود 13 میلیون نفر که در قبرس ، آلبانی و یونان زندگی می کنند به زبان یونانی صحبت می کنند. تاریخ طولانی آن ، یونانی را به یکی از کهن ترین ها در میان زبانهایی که در اروپا صحبت می شوند ، تبدیل کرده است.

زبان یونانی

این زبان شاخه ای از خانواده زبان هندو اروپایی است و حدود 34 قرن اسناد مکتوب دارد.الفبای یونانی از طرف دیگر ، از الفبای فنیقی ریشه می گیرد که بعدها منبع نظام نگارشی گوتیک ، قبطی ، ارمنی ، سیرلیک و لاتین گردید.

همچنین بخوانید: بررسی تاریخچه زبان یونانی

زبان یونانی در فهرست قدیمی ترین ربان های دنیا اهمیت تاریخی دارد. نسخه های اصلی شعرهای حماسی ادیسه و ایلیاد به زبان یونانی نوشته شده است. بسیاری از آثار بنیادی در فلسفه غرب مانند آثار ارسطو و افلاطون، منطق و ریاضیات، نجوم و سایر شاخه های علوم در اصل به این زبان نوشته شده اند.شاخه Koiné Greek از زبان یونانی در نوشتن نسخه عهد جدید در انجیل مسیحیان  مورد استفاده قرار گرفت.

شکل مدرن یونانی زبان رسمی در کشور قبرس و یونان است. یونانی همچنین یک زبان رسمی در اتحادیه اروپا است و در جوامع یونانیان در سراسر جهان و در ترکیه، آلبانی و ایتالیا صحبت می شود.

زبان اوستایی

اوستایی که از لحاظ تاریخی با عنوان زَند شناخته می شود، شامل دو زبان است: اوستای کهن (که در هزاره دوم قبل از میلاد صحبت می شد) و اوستایی جوان (که ایرانیان باستان در هزاره اول پیش از میلاد به آن صحبت می کردند).

زبان اوستایی

این دو زبان فقط با کاربردهایشان به عنوان زبان کتاب مقدس زرتشتیان (اوستا) شناخته شده اند و نام خود را نیز از آن وام گرفته اند. هر دو زبان اولیه ایرانی هستند و شاخه ای از زبانهای هند و ایرانی در خانواده زبانهای هند و اروپایی هستند. اجداد اصلی آن زبان پیشا-ایرانی بود که خواهر زبان پیشا- هند و آریایی است که هر دو از زبان کهن تر پیشا-هندی و ایرانی توسعه یافته اند. به همین ترتیب، اوستایی کهن در گرامر و واژگان با سانسکریت ودیک، قدیمی ترین زبان حفظ شده هند و آریایی بسیار نزدیک است.

زبان مصری

مصری با قدمت 4700 سال از قدیمی ترین زبان های دنیا محسوب می شود. گفته می شود که خود زندگینامه هایی که بر روی دیوارهای مقبره های مصری کشف شده اند، در حدود 2600 تا 2000 سال قبل از میلاد ایجاد شده اند. در مصر ، زبان مصری قدیمی ترین زبان این کشور است.

زبان مصری

قدمت هیروگلیف هایی که در این کشور پیدا شده اند ، حدودا 600 سال بیشتر از قدمت متون یافت شده به زبان مصری  است. بر ستونی از دروازه معبدی در فیلای مصر که اخیراً کشف شده هیروگلیف هایی مربوط به سال 396 قبل از میلاد نقش بسته است. مصری امروزه هنوز هم به عنوان زبان روحانی کلیسای قبطی مورد استفاده قرار می گیرد.

زبان سانسکریت

زبان شناسان فکر می کنند زبان سانسکریت در چندین زبان در اروپا بسیار تأثیرگذار بوده است؛ همچنین معتقدند که این زبان از زبان تامیلی ریشه گرفته است. سانسکریت که 4000 سال قدمت دارد (و عده ای می گویند سن آن 6000 سال است) قبلاً زبان آثار کلاسیک در هند بوده است. هم اکنون، زبان سانسکریت با وجود استفاده محدود از آن به عنوان یک زبان روزمره، هنوز هم یک زبان رسمی در شبه جزیره هند است و در میان قدیمی ترین زبان های دنیا جایگاه ویژه ای دارد.

زبان سانسکریت

نخستین متون یافت شده به سانسکریت قدمتی حدود سال 2000 قبل از میلاد دارد که در آن زمان به عنوان زبان خدایان ستوده می شد. اصول زبان  سانسکریت در ساخت زبان اصلی کامپیوتر مورد استفاده قرار گرفت. الفبای سانسکریت از 49 حرف تشکیل شده است که در اوتاراکند که در شمال هیمالیای هند واقع است صحبت می شود. این زبان لرزش های صدا را ترکیب می کند و اغلب برای مدیتیشن مانترا در منطقه ای مملو از معابد هندو مورد استفاده قرار می گیرد.

زبان تامیلی

به ترتیب یافت شدن، تامیلی کهنترین در میان قدیمی ترین زبان های دنیا محسوب می شود، زیرا قدمتی بیش از 5000 سال دارد و قدمت اولین نوشته کشف شده آن به 3000 سال قبل از میلاد مسیح بر می گردد. مجموعه ادبیات به زبان تامیلی که یک زبان کلاسیک است بسیار گسترده و متنوع است. تامیل زبانی بسیار زنده است و هنوز هم هزاران روزنامه به این زبان منتشر می شوند.

زبان سانسکریت

اعتقاد بر این است که پیدایش زبان تامیلی در حدود 2500 سال قبل از میلاد مسیح رخ داده است. تامیلی هنوز هم در سنگاپور و سریلانکا، به طور گسترده و رسمی صحبت می شود. در هند، کسانی که زبان مادریشان تامیلی است در تقریبا 34 قلمرو و ایالت از جمله تامیل نادو، کارناتاکا، آندرا پرادش، پوودچری، کرالا، دهلی، گجرات، گوا و آسام زندگی می کنند.

برای دریافت خدمات ترجمه از قبیل ترجمه مقاله ، ترجمه کاتالوگ ، پارافریز ، ویرایش نیتیو و … با ما تماس بگیرید.

چندین زبان دیگر هم هستند که هنوز هم می توانند در این فهرست قرار داشته باشند. به عنوان مثال زبان عربی که نخستین آثار کشف شده آن به حدود سال 512 قبل از میلاد مربوط می شود و در چندین کشور خاورمیانه از جمله عربستان سعودی، امارات، سوریه، لبنان، عمان، عراق، مصر، اسرائیل، کویت و اردن صحبت می شود. لیتوانیایی زبان قدیمی دیگری است که با سانسکریت شباهت خاصی دارد. هنوز هم در اروپا ، استرالیا و کانادا بیش از سه میلیون نفر به زبان لیتوانیایی صحبت می کنند.

در واقع دشوار است که تعیین کنید در میان قدیمی ترین زبان های دنیا کدام قدیمی ترین است، به نحوی که محققان زبانشناسی از کمبود مدارک برای نتیجه گیری های متقن در باره آن نارضایتی خود را ابراز نکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چگونه می توانیم به شما کمک کنیم؟

آیا باید ایده های خود را برای یک پروژه یا کمپین دیجیتالی آینده مطرح کنید؟ به دنبال متحول کردن کسب و کار خود با اجرای بازاریابی دیجیتال بالقوه کامل هستید؟

برای هرگونه سوال شغلی، لطفاً از صفحه مشاغل ما اینجا دیدن کنید.
 








    چه خدماتی می توانیم به شما ارائه دهیم؟